(Chronische) Liesklachten

Wat zijn chronische liesklachten?

Chronische liesklachten zijn klachten in de liesregio die langer dan twaalf weken duren. Chronische liesklachten kunnen onderverdeeld worden in vier categorieën:

• referred pain (uitstralingspijn) vanuit de lage rug of SI-gewrichten
  • referred pain vanuit organen.

Per categorie kent de structuur die voor de pijnklachten zorgt een andere locatie, ookal bevindt de locatie van de ervaren pijnklachten zich in de liesregio. Een combinatie van meerdere categorieën is mogelijk.

Symptomen / Klachten

Elke categorie kent eigen symptomen: (een combinatie van categorieën en symptomen is mogelijk)

• lies gerelateerde liesklachten
    • Milde tot matige zeurende pijnklachten tijdens gematigde activiteiten
    • Matige tot hevige stekende pijnklachten tijdens specifieke bewegingen met de heup of lies
  • heup gerelateerde liesklachten
    • Milde tot matige zeurende pijnklachten tijdens gematigde activiteiten of in rust
  • lage rug gerelateerde liesklachten
    • Milde tot matige zeurende/diffuse pijnklachten tijdens langdurige (overwegend statische) activiteiten
  • referred pain vanuit organen
    • Milde tot matige zeurende/diffuse (diepe) pijnklachten in relatie tot, tijdens of bij verandering in de toiletgang, menstruatie of geslachtsgemeenschap

Per categorie zijn er verschillende factoren die een rol spelen bij chronische liesklachten: (een combinatie van categorieën en factoren is mogelijk)

• lies gerelateerde liesklachten
    • houdings- en bewegingspatroon en de statiek van stand van bekken, heupen, knieën en voeten tijdens het dagelijks leven en/of (sport)activiteiten
    • mobiliteit, lenigheid, spierkracht, verhouding spierkracht tussen spieren en spiergroepen, coördinatie en stabiliteit van de lage rug, bekken, heupen, knieën en voeten
    • klachten vanuit de schaambenen of de kraakbenige verbinden tussen beide schaambenen
    • factoren beschreven bij ‘ lies gerelateerde liesklachten’
    • specifieke pathologie  van het heupgewricht zoals artrose, heupdysplasie of labrumletsel
  • referred pain vanuit de lage rug of SI-gewrichten
    • factoren beschreven bij ‘ lies gerelateerde liesklachten’
    • houdings- en bewegingspatroon en de statiek van stand van de lage rug, SI-gewrichten en bekken tijdens het dagelijks leven en/of (sport)activiteiten
    • mobiliteit, lenigheid, coördinatie en stabiliteit van de lage rug, SI-gewrichten en bekken
  • referred pain vanuit organen
    • lies- of dijbreuk
    • klachten uitstralend vanuit de blinde darm, nieren, blaas of geslachtsorganen

Behandeling en fysiotherapie

Een arts of fysiotherapeut zult enkele vragen stellen en een lichamelijk onderzoek doen om de liesklachten in één of meerdere categorieën in te delen, eventuele andere klachten uit te sluiten en om een indruk te krijgen van de factoren beschreven bij ‘Oorzaken’. Wanneer er een kans bestaat dat de liesklachten veroorzaakt worden door referred pain vanuit de organen zal de fysiotherapeut u doorverwijzen naar de huisarts voor eventueel aanvullend (vervolg)onderzoek. Wanneer de klachten passen bij lies gerelateerde, heup gerelateerde of lage rug gerelateerde liesklachten wordt er een fysiotherapie behandelplan opgesteld. Dit behandelplan zal bestaan uit:

• afstemming van de belasting en belastbaarheid
  • mobiliteit en lenigheid van de lage rug, SI-gewrichten, bekken en heupen
  • oefeningen gericht op de optimalisatie van de spierkracht, verhouding spierkracht tussen spieren en spiergroepen, coördinatie en stabiliteit van de lage rug, bekken, heupen, knieën en voeten

Wilt u meer informatie of een afspraak maken, neem dan contact met ons op.