Wat is een Jumpers knee of springersknie?

Pijnklachten rondom de patellapees, aan de onderkant van de knieschijf? Grote kans dat u last heeft van een jumpers knee. Regelmatig zien wij mensen in de praktijk die deze klachten hebben.

Wat is het?
Een jumpers knee wordt ook wel springersknie genoemd. De blessure dankt zijn naam aan de sporten waarbij deze het meest ontstaat, de sporten waarbij veel gesprongen wordt.
De patellapees, ook wel kniepees genoemd, loopt van de bovenbeenspieren (Quadriceps) aan de voorzijde over de knieschijf naar (de bovenzijde van) het scheenbeen. Deze pees heeft als functie om de bewegingen/krachten die over de knie gaan goed over te brengen op het onderbeen. Bij herhaaldelijke bewegingen waarbij een zeer grote kracht van de bovenbeenspieren (Quadriceps) gevraagd wordt, kan deze pees geirriteerd raken. Als het gedeelte tussen de knieschijf en de aanhechting op het onderbeen (tuberositas tibiae) geïrriteerd is, spreken wij van een jumpers knee.

Oorzaken en ontstaan
Vaak vindt een irritatie sluimerend plaats en wordt het pas laat opgemerkt. De pijn zit meestal aan de onderkant van de knieschijf, maar kan ook gevoeld worden in het lagere gedeelte van de pees, bij de aanhechting op (tuberositas tibiae) het scheenbeen. Dit kan gepaard gaan met ontstekingsverschijnselen zoals warmte, roodheid en zwelling. Klachten kunnen in verschillende stadia waargenomen worden.

1. De pijn wordt gevoeld na het sporten en verdwijnt in rust.
  2. De pijn wordt geprovoceerd bij aanvang van het sporten, kan tijdens het sporten verdwijnen. En na het sporten weer pijnlijk en/of stijf aanvoelen.
  3. De pijn is voor, tijdens en na het sporten aanwezig. Dagelijkse activiteiten zoals (trap)lopen en fietsen zijn zelf pijnlijk. Alleen langdurige rust geeft pijnvermindering.
  4. Zelfs in rust verdwijnt de pijn niet.

Een verhoogd risico om deze blessure op te lopen, kan o.a. zijn

• Het uitoefenen van (herhaaldelijk) explosieve bewegingen, m.n. springen en draaien. Vaak komt het voor bij volleyballers, basketballers en handballers. Bij topspelers in deze sporten heeft meer dan 30% hier last van.
  • Een dysbalans tussen de bovenbeenspieren (Quadriceps). Vaak zien wij een zwakke m. vastus medialis (binnenste spier van het bovenbeen), waardoor de knie wat naar binnen staat/beweegt, hierdoor verandert de trekrichting van de pees.
  • Veranderde stand van het been (bijv platvoet/ingezakte voeten, waardoor X-stand van het been) of beenlengte verschil. Hierdoor is er een afwijkende belasting op de kniepees.

De Diagnose
De diagnose kan gesteld worden door een fysiotherapeut of arts. Soms kan gekozen worden om aanvullend onderzoek aan te vragen. Er wordt dan met een MRI of echo gekeken naar de structuur van de pees en de kwaliteit van de knieschijf.

Behandeling
Bij ME Fysio hebben wij veel ervaring met het behandelen van de jumpers knee . Goede resultaten zijn te behalen met fysiotherapie. Een intake en onderzoek wordt gedaan om de klacht en situatie goed in kaart te brengen; wat zijn de klachten precies, en hoe lang bestaan de klachten al, waardoor zijn de klachten ontstaan en welke bewegingen/activiteiten zorgen voor meer last. Samen met de cliënt worden de behandeldoelen en een behandelplan opgesteld. Vaak is niet alleen de patellapees aangedaan maar vertonen de spieren rondom ook afwijkingen. Dry needling kan helpen om de spierspanning in de spieren rondom te verminderen. Peesweefsel is in tegenstelling tot spierweefsel slecht doorbloed, er lopen weinig zenuwen in en het is zeer stug weefsel. Daardoor kan er een grote trekkracht op komen, maar herstelt eventuele schade ook minder snel. Hierom is aan het begin van de therapie vaak rust geïndiceerd. Dat houdt in dat alle provocerende activiteiten (zoals bijv sporten of traplopen ) vermeden dienen te worden of in ieder geval beperkt uitgevoerd mogen worden. Een patellabandje of een patellatape zullen wij aanleggen/adviseren. Aangetoond is (door het UMCG in oktober 2014) dat het dragen van bandjes en tape pijnvermindering geeft bij een jumpers knee. Fysiotherapie bestaat verder uit het optrainen van de m. quadriceps en de patellapees door middel van excentrische oefeningen. Excentrisch trainen wordt ook wel negatief trainen genoemd en heeft een gunstig effect op de kwaliteit/trekkracht/herstel van spier- en peesweefsel. De meeste kracht wordt van de spier gevraagd op het moment dat deze verlengt. De fysiotherapeut maakt een oefenschema, deze is afgestemd op de individueel te behalen doelen.

Herkent u zichzelf in deze klachten, heeft u vragen of wilt u een behandeling. Neem dan contact met ons op. Eén van de fysiotherapeuten van ME Fysio helpt u graag in Hoofddorp.

Contact: 06-37330248 of info@mefysio.com