Knieklachten: Patellofemoraal pijnsyndroom

Wat is patellofemoraal pijnsyndroom (PFPS)?

Patellofemoraal pijnsyndroom (PFPS) is een algemene benaming voor knieklachten rondom of achter de knieschijf (patella). Deze klachten komen voornamelijk voor bij tieners, jongvolwassenen en/of hardlopers.

Symptomen / Klachten

Het patellofemoraal pijnsyndroom geeft veelal milde tot matige (diepe) zeurende, soms scherpe of stekende pijnklachten rondom of achter de knieschijf. Deze pijn wordt vaak ervaren tijdens (sport)activiteiten zoals hardlopen, fietsen, trap (af)lopen, hurken, squatten of bij langdurig met gebogen knieën zitten. Hevige klachten kunnen leiden tot instabiliteitsklachten van de knie.

Er zijn meerdere factoren of combinaties van factoren die een rol spelen bij het patellofemoraal pijnsyndroom:

• balans tussen belasting en belastbaarheid
  • houdings- en bewegingspatroon en de stand van lage rug, bekken, heupen, knieën en voeten tijdens het dagelijks leven en/of (sport)activiteiten
  • spierkracht, verhouding spierkracht tussen spieren en spiergroepen, coördinatie en stabiliteit van de lage rug, bekken, heupen, knieën en voeten

Diagnose en fysiotherapie behandeling

Een arts of fysiotherapeut zal enkele vragen stellen en een lichamelijk onderzoek doen. Dit om de aanwezigheid van het patellofemoraal pijnsyndroom aan te tonen, eventuele andere klachten uit te sluiten en om een indruk te krijgen van de factoren beschreven bij ‘Oorzaken’.

Vervolgens wordt er indien nodig een (fysiotherapeutisch) behandelplan opgesteld. De fysiotherapie behandeling kan bestaan uit:

• afstemming van de belasting en belastbaarheid
  • oefeningen gericht op de optimalisatie van de spierkracht, verhouding spierkracht tussen spieren en spiergroepen, coördinatie en stabiliteit van de lage rug, bekken, heupen, knieën en voeten
  • behandeling middels dry needling of medical taping (in combinatie met behandeling van de oorzaak van de knieklachten)

Heb je knieklachten, wil je meer informatie of een afspraak maken, neem dan contact met ons op.